Välkommen till Peter Kreftings vävspelssida! Denna sida innehåller några vävspel jag har skapat. De är skrivna i tiden före JavaScript och moderna vävläsare, så allt av beräkningar sker på vävservern.
Ditt skrov är hårt sargat, och du har inga vapen värda att nämna. Medan du långsamt strävar genom förrädiska isbergsfyllda vatten och försöker nå en hamn, upptäcker du att du är förföljd av en fiendebåt. Hur konstigt det än må låta så kan den se dig, men inte isbergen, så din möjlighet är att locka den att ramma ett av dem.
Spelet fick sig en liten ansiktslyftning 2024, se nedan.
Du är den nyutnämnda direktören för gruvkolonin på planeten Astron. Du är den som tar alla beslut om handel med malm med det Intergalaktiska Handelssällskapet, samt om inköp av provisioner och gruvor.
Det här spelet är helt textbaserat. Jag skrev tidigare här att programmet fortfarande var en betaversion, och att jag planerade att förbättra det, och förutsade att det skulle bli färdigt runt 2010. Senare ändrade jag det till 2020. År 2024 hittade jag den engelska upplagan boken som spelet är hämtat ur på nätet, och efter att inte ha sett på källkoden på över 23 år så har den fått sig en liten ansiktslyftning, bland annat går det nu att spela på mobiltelefon utan att bli helt galen. Och det fungerar fortfarande utmärkt i Lynx.
Spela luffarschack (tic-tac-toe)!
Bilden på den bitvis rörliga individen © Copyright
Camilla Eriksson.
Använd med tillstånd.
Isberg © 1998-2000 Peter Krefting.
Ursprungligen från boken Rymdspel
© 1982 Usborne Publishing, Ltd.,
© 1983 Brombergs Bokförlag AB.
Engelsk
originalupplaga kan läsas här.
Rymdgruvorna
© 1998-2000 Peter Krefting.
Ursprungligen från boken Stridsspel
© 1982 Usborne Publishing, Ltd.,
© 1983 Brombergs Bokförlag AB.
Engelsk
originalupplaga kan läsas här.